کودکانی که از استروئیدها استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و لخته شدن خون هستند

17سپتامبر 2020 - به گفته ی محققان دانشگاه Rutgers، خطر دیابت، فشار خون و لخته شدن خون در کودکانی که از استروئیدهای خوراکی برای درمان آسم یا بیماری های خود ایمنی استفاده می کنند، افزایش می یابد. این مطالعه برای اولین بار است که به تعیین کمیت عوارض استروئیدهای خوراکی در جمعیت کودکان یک کشور می پردازد.

در این مطالعه که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده است، سوابق بیش از 933000 کودک آمریکایی از سنین 1 تا 18 سال مبتلا یا بدون بیماری های خود ایمنی، مانند بیماری التهابی روده، آرتروز جوانی یا پسوریازیس بررسی گردید. در میان کودکان فاقد یک بیماری خود ایمنی، دو کودک از هر سه کودکی که نسخه ای برای استروئیدها دریافت کرده بودند، شواهدی از آسم داشتند.

دکتر Daniel Horton، متخصص اطفال و اپیدمیولوژی در دانشکده پزشکی راتگرز گفت: نرخ دیابت، فشار خون بالا و لخته شدن خون ناشی از استروئیدهای خوراکی در جمعیت زیادی از بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، دلایلی وجود دارد که فکر می کردیم این یافته ها ممکن است در کودکان متفاوت باشد، زیرا نه تنها نحوه ی مصرف استروئیدها توسط کودکان از بزرگسالان متفاوت است، بلکه همچنین خطرات ابتدایی بسیار کمتری در ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و متابولیکی مشابه برای آنها وجود دارد. این مطالعه به ما امکان داد که ارتباط بین استروئیدهای خوراکی و عوارض نادر، اما بالقوه جدی را در کودکان تعیین کنیم.

محققان دریافتند كودكانی كه مقادیر بالایی استروئید دریافت می كردند، این عوارض را با نرخ بسیار بالاتری نسبت به كودكانی كه دوزهای پایینی از استروئیدها را مصرف می كنند یا قبلا استروئید مصرف كرده بودند، تجربه می كنند. در میان عوارض مورد مطالعه، افزایش فشار خون معمولاً با درمان با استروئیدها رخ می دهد. همه ی این عوارض، فارغ از اثر استروئیدی، در بین کودکان مبتلا به بیماری های خود ایمنی شایع تر بودند.

دکتر هورتون گفت: با این که کودکان تحت درمان با دوز بالایی از استروئیدها، نسبت به کودکانی که از این داروها استفاده نمی کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا لخته شدن خون قرار دارند، اما هنوز هم خطرات مطلق این عوارض ناچیز است. اکثریت قریب به اتفاق کودکانی که "دوره های کوتاه مدتی" از استروئیدها استفاده کرده اند، برای مثال برای بیماریهایی مانند آسم، این عوارض را تجربه نخواهند کرد.

منبع:

American Journal of Epidemiology, 2020; DOI: 10.1093/aje/kwaa197

www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200917084109.htm